Kwaliteitsmanagementsystemen - Grondbeginselen en verklarende woordenlijst




De ISO 9000-norm

De ISO 9000:2015-norm beschrijft de fundamentele concepten en principes van kwaliteitsmanagement die universeel toepasbaar zijn op:

  1. organisaties die duurzaam succes nastreven door de implementatie van een kwaliteitsmanagementsysteem;
  2. klanten die vertrouwen zoeken in het vermogen van een organisatie om consequent producten en diensten te leveren die voldoen aan hun vereisten;
  3. organisaties die het vertrouwen in hun toeleveringsketen zoeken dat aan product- en servicevereisten zal worden voldaan;
  4. organisaties en geïnteresseerde partijen die de communicatie willen verbeteren door een gemeenschappelijk begrip van het vocabulaire dat wordt gebruikt in kwaliteitsbeheer;
  5. organisaties die conformiteitsbeoordelingen uitvoeren tegen de eisen van ISO 9001;
  6. aanbieders van training, assessment of advies op het gebied van kwaliteitsmanagement;
  7. ontwikkelaars van gerelateerde standaarden.

De internationale ISO 9000:2015-norm specificeert de termen en definities die van toepassing zijn op alle kwaliteits­management- en kwaliteits­management­systeemnormen ontwikkeld door ISO/TC 176.